کنترل چربی پوست

چگونه چربی پوست را کنترل کنیم

پوست ما برای مرطوب ماندن و حفظ رطوبت به چربی و سبوم نیاز دارد. افرادی که پوست چربی دارند چین و چروک کمتری دارند. همچنین حضور سددفاعی پوست که از چربی های مفید پوست تشکیل شده است، به حفظ سلامت پوست کمک می کند و مانع از دست رفتن آب پوست می شود. زمانی پوستی چرب اطلاق میشود که غدد چربی پوست مقدار زیادی سبوم یا چربی تولید می کنند..

تغییرات ترشح چربی پوست می تواند علل متفاوتی داشته باشد، مانند تغییرات هورمون ها، ژنتیک، استرس و شرایط آب و هوایی. خوشبختانه، راه‌هکارهایی ساده ای برای کنترل چربی پوست وجود دارد که با انجام آنها چربی پوست تنظیم و کنترل می شود.

چربی پوست که به نام سبوم پوست شناخته می شود، توسط غدد چربی واقع در پوست تولید می شود. غدد چربی در سراسر پوست پراکنده شده اند. در قسمت های بالایی بدن مانند، صورت، کف سر و بخش هایی از بالاتنه، ترشح چربی این غدد بیشتر می باشد. وجود سبوم بر روی پوست فواید زیادی دارد، از جمله خواص ضد باکتریایی، محافظت از پوست در برابر آفتاب، ضد التهاب، کمک به بهبود زخم، حفظ رطوبت پوست، و همچنین مانع ایجاد آسیب به پوست می شود. با این حال، ترشح بیش از حد سبوم می تواند باعث براق شدن بیش از حد پوست، چرب شدن پوست، و بروز آکنه شود.

عواملی موثر بر ترشح چربی پوست

ژنتیک می تواند در تولید سبوم نقش داشته باشد. معمولا در بعضی افراد به صورت خانوادگی و ژنتیکی پوست، چربی بیشتری تولید می کند.

آندروژن ها هورمون هایی مانند تستوسترون هستند که در مردان و در زنان وجود دارند. تحقیقات نشان میدهد که افزایش هورمون های آندروژن با افزایش تولید سبوم در پوست مرتبط می باشد.

هورمون های رشد نیز با تولید سبوم و ایجاد آکنه ارتباط دارند. این هورمون ها در دوران نوجوانی به بالاترین سطح خود می‌رسند. به همین دلیل است که بعضی نوجوانان، در بلوغ دچار جوش می شوند.

استرس موجب ورود سیلی از هورمون ها به جریان خون می شود. یکی از این هورمون های مرتبط با استرس، هورمون آزاد کننده کورتیکوتروپین (CRH) نام دارد، که می تواند به غدد چربی پوست متصل شده و تولید و ترشح چربی پوست را افزایش دهد. این نوع مکانیسم هورمون ها می تواند یکی از دلایل تاثیر استرس در تشدید آکنه در نظر گرفته شود.

رژیم های غذایی با گلیسمی بالا و غنی از قند و کربوهیدرات های ساده با بالا بردن قند خون، ممکن است موجب افزایش تولید سبوم پوست شود. کربوهیدرات های ساده ممکن است میزان هورمون های رشد را در بدن افزایش دهند که منجر به افزایش تولید و ترشح سبوم در پوست می شود.

افزایش دمای محیط می تواند منجر به افزایش تعریق و تولید سبوم شود. ممکن است در ماه های گرم سال مانند تابستان در مقایسه با ماه های خشک زمستان پوست سبوم بیشتری تولید کرده و پوست شما چرب باشد .

کنترل چربی پوست در خانه

  • صورت خود را دو بار در روز بشوییدیکی از موثرترین راه‌ها برای کنترل پوست چرب، شستن صورت دو بار در روز است. هر صبح و شب از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید. بعد از فعالیت سنگین و تعریق نیز پوست شستشوی پوست الزامی می باشد. البته شستشوی مکرر و بیش از اندازه ی پوست، ممکن است موجب تحریک پوست شده و پوست چربی و سبوم بیشتری تولید کند.
  • استفاده از مرطوب کننده در روتین مراقبت پوست، یکی از راه های مهم برای کنترل چربی پوست است. هنگامی که پوست رطوبتی در سطح خود ندارد، پوست به تولید سبوم و چربی بیشتر برای محافظت از خود تحریک می شود. استفاده از یک مرطوب کننده ی سبک و فاقد چربی، به حفظ رطوبت پوست کمک می کند و از تولید بیش از حد سبوم پیشگیری می کند.
  • استفاده از ماسک خاک رس، که به صورت عمقی چربی و باکتری ها را از روی پوست پاکسازی می کند. همچنین موجب پاکسازی منافذ پوست می شود، به این ترتیب چربی های اضافه ی پوست از سطح آن حذف می شوند.
  • چای سبز، به دلیل آنتی اکسیدان ها و فواید آن عموما مورد استفاده قرار می گیرد. اما نوشیدن چای سبز در تنظیم و کنترل چربی پوست نیز موثر می باشد. چای سبز باتوجه به ترکیباتی که دارد سرشار از ویتامین B3 می باشد. این ویتامین بر غدد تولید کننده ی سبوم پوست تاثیر می گذارد و تولید و ترشح چربی را کنترل می کند.

جدول محتوایی